czwartek, 8 kwietnia 2010

2 bieguny, które się przyciągają

Zwykło się uważać, że film i telewizja to 2 przeciwległe bieguny strumienia audiowizualnego. W powszechnym dyskursie na 2 biegunach ustawia się również telewizję publiczną i komercyjną (ta właśnie opinia, między innymi, stoi u podstaw niniejszego bloga).

Z drugiej jednak strony są i tacy widzowie telewizji, którzy oglądają w niej filmy. Są również tacy twórcy, którzy przeszczepiają techniki i gatunki charakterystyczne dla małego ekranu na ten wielki, kinowy.

Prawdziwym jednak mariażem biegunów trzeba chyba nazwać to, co zobaczyć możecie poniżej. Bowiem jak się okazuje, jeden z największych reżyserów XX wieku, kodyfikator języka kina, filozof ekranu, Ingmar Bergman oprócz stworzenia Tam, gdzie rosną poziomki, Persony, Szeptów i krzyków, nakręcił również... telewizyjne reklamy mydła Bris!!!





Co jednak świadczy o jego wielkości, Bergman pozostał sobą nawet w reklamach mydła toaletowego. Te filmy opierają się bowiem na jednym z najbardziej charakterystycznych dla twórczości reżysera motywów, którym jest przenikanie się życia i teatru, kulis i sceny.





Oczywiście równie ważnym (i równie dostrzegalnym w reklamach), a może najważniejszym wyróżnikiem stylu Bergmana jest jego specyficzne, często bardzo głęboko skryte przed nie dość uważnym widzem, poczucie humoru. To za jego sprawą przygotowując adaptację Czarodziejskiego fletu Mozarta, mówił że to najlepszy musical wszech czasów.


1 komentarz: