sobota, 1 maja 2010

2. biegun szwedzkich reklam telewizyjnych

Roy Andersson zadebiutował w 1970 roku nagrodzoną na festiwalu w Berlinie Historią miłosną (En karlekshistoria). Od tego czasu nakręcił jedynie trzy filmy pełnometrażowe: Giliap w 1975 roku, nagrodzone nagrodą specjalną jury w Cannes w 2000 roku Pieśni z drugiego piętra (Sånger från andra våningen) oraz Do ciebie, człowieku (Du levande) w 2007 roku.
Pomimo niewielkiego dorobku jest on znaną postacią szwedzkiego przemysłu filmowego. Już u progu swej kariery został okrzyknięty mianem TALENTU REŻYSERSKIEGO NA MIARĘ BERGMANA. Ponadto jest właścicielem własnego studia filmowego - Studia 24, ale przede wszystkim twórcą ponad 300 REKLAM TELEWIZYJNYCH oraz FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH.

A jako że jakiś czas temu pisałam o reklamach, które dla szwedzkiej telewizji zrobił Ingmar Bergman, reklamy Anderssona wydają mi się obowiązkowym dopełnieniem posta o spotach mydła Bris. Prezentują one bowiem zupenie inną poetykę, choć podobnie jak w przypadku twórcy Persony, odwołują się do pełnometrażowego dorobku reżysera. Statyczne ujęcia, ascetyczne wnętrza, małomówni choć skłonni do drastycznych kroków bohaterowie, teatralizacja zachowań, dziwny, absurdalny humor i atmosfera wyobcowania to elementy, które wyróżniają zarówno Pieśni z drugiego piętra i Do ciebie, człowieku, jak i prezentowane poniżej spoty.

Kolejną wspólną cechą pełnometrażowych filmów oraz reklam Anderssona (cechą, która nie pojawia się tak wyraźnie u Bergmana) jest bardzo wnikliwa obserwacja społeczeństwa, prowadząca do OSTREJ KRYTYKI MODELU SZWEDZKIEGO SPOŁECZEŃSTWA DOBROBYTU.
Co ciekawe zwłaszcza w przypadku reklam, ten element dostrzec można nie tylko w spotach realizowanych na zlecenie funduszu emerytalnego (Handelsbanken pension plan) i partii politycznej (Socialdemokraterna), ale również w reklamach czysto komercyjnych (Lotto).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz